Kuulimme ensimmäisen kerran MAHTI-tunnekorteista facebookin
kautta, jossa eräs kollega vinkkasi niistä toimintaterapeuteille tarkoitetussa
ryhmässä. MAHTI-tunnekortit ovat Kehitysvammaisten tukiliitto ry:n
MAHTI-projektin tuottamaa materiaalia. Ne on tarkoitettu tunteiden nimeämisen,
ilmaisun ja sanoittamisen tueksi. Niitä voi käyttää kaikenikäisten kanssa, ja
monipuolisesti erilaisissa tilanteissa. Tunnekortteja voi käyttää sekä yksilö-
että ryhmätapaamisissa. Tunnekortteja on 50 erilaista, mikä on todella kattava
määrä erilaisia tunteita, ja niiden eri sävyjä sekä voimakkuuksia.
Tunnekorttien mukana on tulostettavissa myös ohjesivu, josta saa vinkkejä
niiden käyttöön.
MAHTI-tunnekortit
ovat tulostettavissa Kehitysvammaisten tukiliitto ry:n nettisivuilta
osoitteesta: http://www.kvtl.fi/contentimages/Projektit/Mahti/MAHTI_tunnekortit_tulostusversio.pdf
MAHTI-tunnekorttien
askartelemiseen kului kolmisen tuntia yhden ihmisen työpanoksella.
Askartelun
työvaiheet:
1.
Materiaalin tulostaminen netistä.
2.
Tunnekorttien leikkaaminen erilleen.
3.
Kuvien laminoiminen. Yhteen A4-kokoiseen laminointitaskuun mahtui
neljä tunnekorttia.
4.
Korttien leikkaaminen erilleen laminoituna. Korttien reunat
kannattaa pyöristää.
Esimerkkejä MAHTI-tunnekorttien käytöstä toimintaterapiassa:
Esimerkki 1. MAHTI-tunnekortteja
käytettiin kakkosluokkalaisten lasten toimintaterapiaryhmässä. Kaikki kortit levitettiin
lasten nähtäville. Lapset saivat ensin katsella rauhassa kortteja jonkun aikaa.
Lapsille esitettiin seuraavat kysymykset, joiden perusteella heidän tuli valita
tunteisiinsa sopivia kortteja (lapset saivat valita 1-3 korttia yhteen
kysymykseen):
- Miltä
tänään tuntuu?
- Miltä
sinusta tuntuu koulussa oleminen?
- Miltä
sinusta tuntuu omassa luokassa oleminen?
Lapset
saivat keksiä myös omat kysymykset:
- Mitä
tykkäät kouluruuasta?
- Mitä
tykkäät pelien pelaamisesta?
- Mitä mieltä
olet tästä toimintaterapiaryhmästä?
Jokaisen
kysymyksen kohdalla lapsi näytti valitsemansa kortin muille ryhmäläisille.
Nimesi tunteen, ja kertoi, miksi oli valinnut juuri kyseisen kortin/tunteen.
Välillä lapsilta kysyttiin myös tarkentavia kysymyksiä korttivalintaan liittyen,
joskus lapsi tarvitsi myös apukysymyksiä osatakseen kertoa paremmin
valitsemastaan tunteesta.
Esimerkki 2. MAHTI-tunnekortteja
käytettiin kouluikäisten lasten toimintaterapiaryhmässä. Jälleen kaikki kortit levitettiin
lasten eteen pöydälle, ja lapset saivat katsella niitä hetken. Lapsille
sanottiin jokin tunne, ja heidän tehtävänsä oli etsiä pöydältä ne kortit,
joissa MAHTI-sudella oli kyseinen tunne. Tällä kertaa tunteet valittiin siten,
etteivät ne olleet pelkkiä perustunteita, vaan lasten tuli osata tulkita
tarkemmin tunteiden sävyeroja. MAHTI-tunnekorteista löytyy ainakin seuraavat
tunteet (näitä käytettiin lasten kanssa): riemastunut, ylpeä, jännittynyt,
iloinen, raivostunut, surullinen, pelokas, hassutteleva, pettynyt sekä
kiukkuinen. Tunteen tunnistamisen jälkeen jokaisen lapsen tuli miettiä jokin
tilanne/muisto, jossa hän oli itse tuntenut kyseistä tunnetta.
Hei! Osaatko sanoa, löytyykö jostain korteille tunteiden nimet?
VastaaPoistaHei,
PoistaEi taida löytyä tunteille nimiä. Ilmeethän ovat monitulkintaisia ja niistä keskustelu ja yhdessä pohtiminen on mielestäni juuri sitä hyvää tunteiden harjoittelua. :)