tiistai 2. helmikuuta 2016

MAHTI-tunnekortit

Kuulimme ensimmäisen kerran MAHTI-tunnekorteista facebookin kautta, jossa eräs kollega vinkkasi niistä toimintaterapeuteille tarkoitetussa ryhmässä. MAHTI-tunnekortit ovat Kehitysvammaisten tukiliitto ry:n MAHTI-projektin tuottamaa materiaalia. Ne on tarkoitettu tunteiden nimeämisen, ilmaisun ja sanoittamisen tueksi. Niitä voi käyttää kaikenikäisten kanssa, ja monipuolisesti erilaisissa tilanteissa. Tunnekortteja voi käyttää sekä yksilö- että ryhmätapaamisissa. Tunnekortteja on 50 erilaista, mikä on todella kattava määrä erilaisia tunteita, ja niiden eri sävyjä sekä voimakkuuksia. Tunnekorttien mukana on tulostettavissa myös ohjesivu, josta saa vinkkejä niiden käyttöön.

MAHTI-tunnekortit ovat tulostettavissa Kehitysvammaisten tukiliitto ry:n nettisivuilta osoitteesta: http://www.kvtl.fi/contentimages/Projektit/Mahti/MAHTI_tunnekortit_tulostusversio.pdf

MAHTI-tunnekorttien askartelemiseen kului kolmisen tuntia yhden ihmisen työpanoksella.
Askartelun työvaiheet:
1.    Materiaalin tulostaminen netistä.
2.    Tunnekorttien leikkaaminen erilleen.
3.    Kuvien laminoiminen. Yhteen A4-kokoiseen laminointitaskuun mahtui neljä tunnekorttia.
4.    Korttien leikkaaminen erilleen laminoituna. Korttien reunat kannattaa pyöristää.


Esimerkkejä MAHTI-tunnekorttien käytöstä toimintaterapiassa:

Esimerkki 1. MAHTI-tunnekortteja käytettiin kakkosluokkalaisten lasten toimintaterapiaryhmässä. Kaikki kortit levitettiin lasten nähtäville. Lapset saivat ensin katsella rauhassa kortteja jonkun aikaa. Lapsille esitettiin seuraavat kysymykset, joiden perusteella heidän tuli valita tunteisiinsa sopivia kortteja (lapset saivat valita 1-3 korttia yhteen kysymykseen):
-       Miltä tänään tuntuu?
-       Miltä sinusta tuntuu koulussa oleminen?
-       Miltä sinusta tuntuu omassa luokassa oleminen?

Lapset saivat keksiä myös omat kysymykset:
-       Mitä tykkäät kouluruuasta?
-       Mitä tykkäät pelien pelaamisesta?
-       Mitä mieltä olet tästä toimintaterapiaryhmästä?

Jokaisen kysymyksen kohdalla lapsi näytti valitsemansa kortin muille ryhmäläisille. Nimesi tunteen, ja kertoi, miksi oli valinnut juuri kyseisen kortin/tunteen. Välillä lapsilta kysyttiin myös tarkentavia kysymyksiä korttivalintaan liittyen, joskus lapsi tarvitsi myös apukysymyksiä osatakseen kertoa paremmin valitsemastaan tunteesta.

Esimerkki 2. MAHTI-tunnekortteja käytettiin kouluikäisten lasten toimintaterapiaryhmässä. Jälleen kaikki kortit levitettiin lasten eteen pöydälle, ja lapset saivat katsella niitä hetken. Lapsille sanottiin jokin tunne, ja heidän tehtävänsä oli etsiä pöydältä ne kortit, joissa MAHTI-sudella oli kyseinen tunne. Tällä kertaa tunteet valittiin siten, etteivät ne olleet pelkkiä perustunteita, vaan lasten tuli osata tulkita tarkemmin tunteiden sävyeroja. MAHTI-tunnekorteista löytyy ainakin seuraavat tunteet (näitä käytettiin lasten kanssa): riemastunut, ylpeä, jännittynyt, iloinen, raivostunut, surullinen, pelokas, hassutteleva, pettynyt sekä kiukkuinen. Tunteen tunnistamisen jälkeen jokaisen lapsen tuli miettiä jokin tilanne/muisto, jossa hän oli itse tuntenut kyseistä tunnetta.

2 kommenttia:

  1. Hei! Osaatko sanoa, löytyykö jostain korteille tunteiden nimet?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei,

      Ei taida löytyä tunteille nimiä. Ilmeethän ovat monitulkintaisia ja niistä keskustelu ja yhdessä pohtiminen on mielestäni juuri sitä hyvää tunteiden harjoittelua. :)

      Poista