1. alkuhaastettelun vanhemmalle/vanhemmille, (jonka perusteella valitaan käytettävät arviointimenetelmät ja tehdään tarkempi suunnitelma arvioinnin toteutuksesta)
2. lapsen arvioimisen valittujen arviointimenetelmien mukaan (yleensä terapiatilassa),
3. päiväkoti/koulukäynnin sekä
4. mahdollisesti kotikäynnin.
M-FunPS -testikoulutus oli Sensorisen Integraation terapiayhdistys ry:n järjestämä, ja se toteutui Helsingissä Resiinafysio Oy:n tiloissa. Koulutus kesti kolme päivää. Kouluttajina olivat Mari Ärölä-Dithapo (toimintaterapautti, psykoterapeutti) ja Heta Salmenperä (toimintaterapeutti, YAMK) Molemmat ovat työskennelleet pitkään toimintaterapeutteina, ja he ovat SI- ja SIPT-koulutettuja. He vakuuttivat ammattitaidollaan, ja olivat todella perillä kouluttamastaan asiasta. Ammattitaidon lisäksi he pystyivät luomaan rennon ja miellyttävän ilmipiirin uuden oppimiseen, ja jokainen uskalsi aivan varmasti kysyä, jos jokin asia askarrutti. Koulutuksesta sai todella hyvät lähtökohdat M-FunPS -arviointimenetelmän käyttöön. Suosittelemme ehdottomasti arviointimenetelmäkoulutuksessa käymistä, sillä koulutuksen käyminen syventää huomattavasti testitehtävien ymmärrystä, analysointia ja tulkintaa. Lisäksi koulutuksen käytyään voi olla aivan varma, että osaa ohjeistaa standardoidut testitehtävät oikein testattavalle. Kolmen päivän koulutus on tiivipaketti, jossa tulee paljon yksityiskohtaista tietoa testin käyttämiseen. Nyt vain täytyy aktiivisesti käyttää menetelmää, ettei kolmen päivän aikana saatu oppi pääsen unohtumaan. M-FunPS -koulutuksen jälkeen on kova into uuden oppimiseen ja itsensä kehittämiseen, ja olemme alkaneet jo miettiä seuraavia koulutuksia, joilla pystyy vielä täydentämään osaamistaan ja ammatitaitoaan.
Lyhyesti koulutuspäivistä
1. koulutuspäivä 9.00 - 16.30:
M-FUN-testin esittely, testin kehittäminen ja käyttötarkoitus sekä reliabiliteetti ja validiteetti. Visuomotorisen testiosion teoreettisen taustan läpikäyminen, testitehtävien esittely ja pisteytys.
2. koulutuspäivä 8.30 - 17.00:
Hienomotorisen testiosion teoreettisen taustan läpikäyminen, tehtävien esittely ja pisteytys. Karkeamotorisen testiosion teoreettisen taustan läpikäyminen, testitehtävien esittely ja pisteytys. Testimekaniikan harjoittelua omalla testivälineistöllä.
3. koulutuspäivä 8.15 - 15.30:
Havainnointiosuuksien eri alueet ja niiden pisteytys testauksen aikana, vanhempien ja päiväkodin/koulun täyttämien havainnointilomakkeiden pisteytyksen ja tulkinnan harjoittelu. Kaikkien testitulosten pisteytyksen opettelua ja pisteytysten yhteenveton tekeminen. Testitulosten tulkinta ja lausunnon kokoaminen M-FUN-arvioinnin tulosten pohjalta.
M-FunPS (Miller Function & Participation Scales)
Arviointimenetelmä on Lucy Jane Millerin kehittämä, ja hän on antanut Sity ry:lle luvan testin käännöstyöhön sekä luvan käyttää näitä epävirallisia käännöksiä Sity ry:n järjestämissä M-fun -koulutuksissa. M-funPS on kehityksellinen arviointimenetelmä, jonka avulla toimintaterapeutti pystyy arvioimaan 2v 6kk - 7v 11kk ikäisten lapsen hieno-, visuo- ja karkeamotorisia taitoja. Arviointimenetelmän tehtävät ovat kaikki lapsen tavanomaiseen toimintaan liittyviä. Lisäksi arviointimenetelmässä on havainnointilomakkeet arviointitilanteeseen, kotiin ja päiväkotiin/kouluun, joiden avulla arvioidaan lapsen kykyä osallistua toimintaan ja vuorovaikutukseen. Arviointimenetelmän vahvuutena on se, että se ei pelkästään painota lapsen kehityksellisiä taitoja(osaamista), vaan jokaisen tehtävän kohdalla arvioija analysoi myös tehtävän onnistumiseen vaikuttavat neuromotoriset perusvalmiudet.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti